
niedziela, 11 02 2007 | Kategoria: Błędy i problemy
Dosyć często stosuje się na stronach internetowych justowanie tekstu, czyli jego wyrównywanie zarówno do lewej, jak i prawej krawędzi. Osiąga się je przez zastosowanie właściwości text-align: justify.
Jednak używanie justowania na stronach uważam za raczej kiepski pomysł. Do niedawna nie zastanawiałem się nad tym głębiej. Było, nie było – wszystko jedno. Na szczęście w końcu przemyślałem sprawę ;-)
Justowanie zbyt wąskich kolumn może powodować powstawanie nienaturalnych odstępów między wyrazami. To utrudnia oku odczyt tekstu. Poniżej przykład z bloga Nivertiusa (bez obrazy, po prostu skądś muszę czerpać przykłady ;-)):
Jest nienajlepiej, prawda?
Równiez justowanie szerokich kolumn to kiepski pomysł. Są one trudniejsze w odbiorze dla ludzkiego oka. Przeprawdzano już badania na ten temat (dzięki Robert za linka). Pamiętajmy też, że dzisiaj coraz więcej stron ma rozmiary relatywne, dostosowujące się do szerokości okna przeglądarki – justowany tekst na monitorze o wysokiej rozdzielczości to już kompletna tragedia :-)
Justowanie nie jest więc dobre ani dla szerszych, ani dla węższych kolumn. Może w przyszłości się to zmieni, póki co przeglądarki nie potrafią tworzyć sensownego justowania.
Wiem, że wielu specjalistów od składu i tym podobnych rzeczy może się na to obruszyć. Proszę jednak o pamiętanie, że przeglądarka internetowa to nie książka czy gazeta.
Entigra. Użyteczne rozwiązania
Audyty użyteczności i dostępności, projektowanie, analityka internetowa.
Komentarze (32)
shrew, 11 02 2007, 00:57
No ja mam fioła na punkcie justowania :) Wkurzają mnie teksty bez tego. W zasadzie podałeś przykład, który jest minusem justowania i który trzeba jakoś obchodzić np. zrobić br albo zrobić anchor. W przypadku dokumentów jest łatwiej zapanować nad takimi kwiatkami, jak podany przykład.
droopy, 11 02 2007, 01:58
http://www.nierobcietegowdomu.pl/wpisy/urlop/
i w pełni się zgadzam z tą opinią :)
justowany tekst męczy oczy, zarówno w wąskich jak i szerokich kolumnach, ogólnie w szerokich kolumnach łatwo zgubić linijkę, a jak tekst jest wyjustowany to jeszcze łatwiej
a w wąskich – to każdy wie…
Riddle, 11 02 2007, 02:51
Hmm u mnie wygląda okej… nawet bardzo okej, bym samochwalczo powiedział…
Łukasz Więcek, 11 02 2007, 07:42
Powiadasz dobre dla kolumn… na szczęście ja piszę stronę dla użytkowników, a nie dla kolumn ;)
A tak na serio – osobiście nienawidzę czytać nie wyjustowanego tekstu. Po prostu ciężko mi się czyta, jak każda z linijek kończy się w innym miejscu. Nie mówiąc już o tym, że to właśnie taki “poszarpany” tekst strasznie oszpeca stronę ;)
Ale wiadomo – jeden lubi cukierki, inny banany ;) Wszystkim się nie dogodzi ;) Dlatego też nie widzę seksu wyrzucania niczego z CSS, bo w dobie nowoczesnych przeglądarek każdy może sobie zdefiniować własny styl dla każdej ze stron ;)
Pozdrawiam serdecznie!
CoSTa, 11 02 2007, 08:40
a ja powiem tak: są layouty, w których justowanie to zbrodnia. ale są i takie, w których justowanie to logiczna konwekwencja przyjętego założenia. np. mój teraźniejszy layoucik był robiony z myślą właśnie o justowaniu głównego bloku tekstu. tym prostym sposobem wizualnie ładnie moża stronę podzielić na “content właściwy” i na ten przykład komentarze czy kolumny sidebarów. prosty zabieg ale skuteczny. a o ile treść przygotowuje się z głową (podawanie linka w sposób pokazany na przykładzie powinno być karalne :)) to tekst trzyma flow i nie sypie się na lewo i prawo. no i trzeba zadbać o sensowne pokazywanie grafiki w takim przypadku.
Bellois, 11 02 2007, 10:32
@Riddle:
Może i źle nei wygląda, ale czyta się gorzej :)
@shrew, Łukasz:
Macie dziwne przyzwyczajenia ;-) To nie o to chodzi czy Was to wkurza, ale o to, co jest wygodne :) Po za tym ciężko mi jakoś uwierzyć, że “ciężko mi się czyta, jak każda z linijek kończy się w innym miejscu”.
@CoSTa: ty jesteś z DTP, jesteś nieobiektywny :P
mads, 11 02 2007, 10:44
Brrr na większości stron brak justowania tekstu wygląda okropnie i mnie po prostu odpycha. Zgodzę się, że nie wszędzie justowanie można stosować, bo wtedy powstają takie babole jak twój przykład. No ale… Mam tak, że jak dostaję tekst do przeczytania, to wrzucam go w Worda i justuje, bo cholera mnie bierze. Podobnie mam z www. :)
Marketing w Internecie, 11 02 2007, 11:14
To kwestia preferencji, przyzwyczajeń jaki się ma, ilości czytanego tekstu w online i w druku i itp. Ja np. czytam tekst na 15-calowym monitorze przy rozdzielczości 1600×1200, wiec tam justowanie już jest niepotrzebne :)
czara, 11 02 2007, 11:50
tez nie przepadam za justowaniem na stronach
dopóki przeglądarki nie potrafią dzielić słów to nie ma sensu
choć fakt że przykład z linkiem który podałeś to troche przesada ;)
@Marketing w Internecie: rozdzielczosc 1600×1200 na 15 calach??
wzs, 11 02 2007, 13:24
Po wszystkich powyższych opiniach widać, że kwestia justowania tekstu zależy od tego, w jakim, konkretnym layocie ma się on znaleźć.
Raz wygląda lepiej, raz gorzej- chyba nie ma na to uniwersalnej metody.
Marketing w Internecie, 11 02 2007, 16:14
@czara: Literki są przy tej rozdzielczości dość małe, ale czyta mi się świetnie :). Można objąć wiele rzeczy na monitorze za jednym zamachem.
@wzs: Dokładnie. Nie ma co na siłę tworzyć reguł.
kL, 12 02 2007, 00:40
Bo justować trzeba umieć :)
Trzeba tekst okrasić soft hyphenem, żeby łamanie linii było jak najczęstsze (niestety kuma to wszystko prócz Firefoksowatych :/)
Do tego IE (!) obsługuje text-justify:newspaper (CSS3!), które rozkłada tekst nie tylko odstępami między wyrazami, ale i literami (jak w gazetach – stąd nazwa).
Bellois, 12 02 2007, 01:27
“Trzeba tekst okrasić soft hyphenem”
Że niby czym? :-)
kl, 12 02 2007, 12:39
soft hyphen = ­ (tudzież odpowiednie dwa bajty w UTF-8, które można sobie skopiować z systemowej tablicy znaków)
kL, 12 02 2007, 12:39
poprawka: ­
CoSTa, 12 02 2007, 20:25
KL: oooo, bardzo to fajne to ­. tu mam pytanko – jak sobie z tym radzą wyszukiwarki? bo siedzą znaczniki w źródle i być może ładnie się to wszystko wywietla ale kompletnie to nie jest czytelne od strony źródła. jak sobie z tym radzą czytniki rss? bo jeśli czytelnikom mam fundować nieczytelną treść tylko dlatego, żeby mieć kilka hyphenów na stronie… :). no offence, po prostu pytam się o doświadczenia ze stosowaniem tego znacznika.
Marcin Maj, 17 02 2007, 12:02
Justowanie ma sens w druku, albo wtedy, gdy mamy dzielenie wyrazów. Justonwanko bez dzielenia wyrazów czasem nienaturalnie rozstrzela tekst.
Robert Drózd, 18 02 2007, 00:37
jeden problem z tym ­ – dzielenie i przenoszenie wyrazów działa wyłącznie w IE oraz Operze. Firefox z niewiadomych przyczyn nie obsługuje tego (nic się nie dzieje) – a starsze wersje, jeśli dobrze pamiętam wręcz pokazywały te myślniki w słowach…
Robert Drózd, 18 02 2007, 00:43
aaa widzę że już KL o tym napisał w komentarzu nr. 12.
ja jestem wielkim przeciwnikiem justowania na ekranie – jeśli tylko tekst ma być czytany, powinny być wyróżnione poszczególne wiersze – a justowanie zabija to wyróżnienie – dostajemy wielką prostokątną plamę tekstu i weź człowieku się w nią wbijaj.
gekon, 4 03 2007, 00:04
http://webtypography.net/Rhythm_and_Proportion/Horizontal_Motion/2.1.3/
Tyhagara, 4 03 2007, 19:35
Justować można, ale z głową. Czasami justowanie jest zabronione, przykładowo w kolumnach tekstu które są bardzo wąskie (na kilka wyrazów), lub w przypadkach opisanych w artykule (szeroka kolumna, mało tekstu).
Tak więc wszystko zależy od konkretnego przypadku i od gustu. Autor w artykule jest mało obiektywny ;)
qx, 20 03 2007, 19:28
Justowanie dużych bloków tekstu to typograficzna tradycja. Przeglądarki jak to przeglądarki – nie dzielą słów, jak powinny. Ludzie, jak to ludzie – nie wstawiają nierozdzielających spacji, dywizów (są w ogóle dostępne w htmlu?) itp. typograficznych pierdołków.
Skutek – żałośnie wyglądające strony – albo poszarpane w środku, albo po brzegu.
Które gówienko smaczniejsze?
Bellois, 20 03 2007, 22:29
Fakt, że coś jest tradycją nie oznacza, że jest tradycją słuszną.
qx, 21 03 2007, 17:51
Jasne, na przekraczaniu tradycji w dużej mierze opiera się postęp naszej cywilizacji.
Kiedy poznasz tradycję – możesz się opowiedzieć za jakimś tradycyjnym rozwiązaniem, ulepszyć je, zanegować, albo podać własne.
Przykład:
Poezję często wyrównuje się do lewej, możesz więc stwierdzić: “przez takie wyrównanie ten tekst nabierze poetyckiego wyrazu!”
Moim zdaniem to przeglądarki (i designerzy, a jakże!) licho wywiązują się ze stawianego im zadania.
Zgodzę się, że tekst szarpany z prawej czyta się łatwiej od dziurawego, tyle, że rezultat jest z reguły nieestetyczny.
Pozdrawiam
Łukasz
http://pieknedni.blogspot.com/
Mariusz, 23 03 2007, 00:07
Szanowni Panowie!!!
A jak rozwiązalibyście justowanie tekstu w takim przykładzie:
01 – tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst
aby osiągnąć:
01 – tekst tekst tekst tekst tekst tekst
tekst tekst tekst tekst tekst tekst
oczywiście omijając justowanie “01 -”.
Pozdrawiam
Mariusz, 23 03 2007, 00:10
PS. widże wyświetliło inaczej. Chodzi o to, aby zachowało przy justowaniu odstęp ustalony przez “01 -” do kazdej następnej linii tesktu. A także żeby po justowaniu teskt znalazł się obok “01 -”, a nie linijkę pod.
Damian5555, 14 05 2007, 09:04
Justowany tekst to szyk, elegancja i porządek. Czytelność takiego tekstu i ład na stronie są znacznie większe niż bez justowania. Zobaczcie w książkach i gazetach i może przestaniecie gadać bzdury amatorzy i pseudo znawcy. A to że Firefox z tym sobie nie radzi to tylko świadczy źle o tej przeglądarce bo skoro Internet Explorer i Opera mogą to czemu on nie.
Bellois, 14 05 2007, 10:34
Drogi Damianie, na tym blogu obowiązują kulturalne zasady. Każdy kolejny komentarz w takim tonie będzie bezwględnie usuwany.
Książki i gazety to nie strona WWW. Z ekranu czyta się inaczej. Widzę też, że nie przyjrzałeś się badaniom i których pisałem. No i to, że coś jest uznaną zasadą, nie dowodzi jej słuszności. A z problemm justowania nie radzą sobie wszystkie przeglądarki, mój drogi znawco.
MAciej, 16 05 2007, 23:04
Oko ludzkie najpierw rozpoznaje po kształcie literę i tak składa wyraz, tak robią dzieci, potem oko rozpoznaje kształt wyrazu i po tym rozpoznaje wyraz tak robią ci co już mają pewną praktykę w czytaniu itd. oko rozpoznaje omiata całe linie, lepiej wyćwiczeni w czytaniu skaczą linia za linią rozpoznając całe grupy wyrazów po kształtach, tekst nie wyjustowany jest w takim wypadku nie do czytania no może dla dzieci w wieku szkolnym dla których i tak jest wszystko jedno bo składają po literkach albo wyrazach. To że oko rozpoznaje wyrazy i zdania po kształtach można w łatwy sposób przetestować jak się czyta tekst napisany samymi wielkimi literami lub wielkimi z małymi. Dla kogoś kto nie potrafi omiatać jednym spojrzeniem całych grup wyrazów będzie bez znaczenia czy tekst jest poszarpany czy nie bo i tak składa po wyraz po wyrazie, natomiast dla kogoś kto czyta szybko całymi liniami ma to znaczenie. Praktyczne i estetyczne, oczywiście każda sytuacja jest unikalna i wymaga dostosowania tak więc samo justowanie to za mało, jest masa innych parametrów za pomocą których można opisywać tekst i powinny przeglądarki to obsługiwać.
A dzieci powinny uczyć się o kompozycji bo to daje szersze pojęcie na temat otaczającego świata. :P
Bellois, 17 05 2007, 07:35
Macieju, ależ oko człowieka nie rozpoznaje całej linii! Skaczego od jednej grupy wyrazów do następnej. Przeciętny człowiek, czytający do 300-kilkudziesięciu znaków na minutę potrzebuje kilkukrotnie się zatrzymać, aby odczytać całą linię. Odczytać jedną linię na raz potrafią tylko Ci, którzy przeszli kursy szybkiego czytania.
Przy szerokich kolumnach łatwiej przeskoczyć do następnej linii, gdy nie ma justowania… Właśnie o to tutaj chodzi :-) Justowanie jest ok przy węższych kolumnach.
Kr, 25 02 2008, 19:27
[...] oto artyku
krzysztof, 6 08 2008, 16:45
Witam Wszystkich!
Jak mogę wyjustować tekst na mojej stronce myspace??
pozdrawiam serdecznie!
Dodaj komentarz